orkidé i ampel

Tog ett styrketag om mina orkidéer.
De verkar trivas bra hos mej. Blommar ofta och några är faktiskt riktigt stora.
Dessvärre är de ganska hårt tuktade av mina fyrbenta barn. Ofta åker krukorna i golvet, blad skadas och stänglar bryts.
 
Så nu går vi utanför lådan och tänker om.
Jag har nu hängt dem i amplar i tre fönster och vips vad luftigt det blev.
Och snyggt! Tänk när de börjar blomma och stänglarna får hänga ner över krukan! Kommer bli så himla fint!
 
- Jag har på prov haft en orkidé i ampel under några månader här under vintern, det gick jättebra.
- Mina andra orkidéer står i vita plastkrukor, det går också jättebra.
= Detta skriver jag, då jag ofta, väldigt ofta hör, att "de ska stå i genomskinliga krukor så rötterna får ljus". Men det verkar då inte mina stackare bry sej om.
 
- Orkidéer kan planteras om när barken blivit smulig med små bitar, ca varannat år eller mer.
- Vattna sparsamt, men aldrig i bladrosetten. Om vatten ligger kvar länge kommer bladen att ruttna och dö.
- I det vilda lägger sej stänglarna på marken när de blommar. Det är människans påfund att de ska stammas upp med pinnar och bågar, inte naturens =).
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

mingsgronavarld.blogg.se

trädgårdsmästare vilhelmina

RSS 2.0