krukväxter i grupp

Men nu =)!
 
Jag har ju länge funderat på att göra grupper i större krukor men inte hittat tid eller inspiration.
Men så har det börjat gå upp små ljus och jag hittade jättefina zinkbaljor som passade perfekt till ändamålet.
Se gärna tidigare inlägg om detta.
 
Nu har jag tagit mej tid att sortera och prova mej fram innan jag planterar.
Det viktigaste är att växterna vill ha samma förutsättningar gällande ljus och vatten.
 
I första baljan hamnade en hög kantdracena, en garderobsblomma och en buskig fredskalla.
Dessa klarar nästan allt från ljus till skugga, men ej direkt sol och lätt med vatten.
Jag tycker att bladen på dracenan och kallan passar tillsammans medans garderobsblomman bryter av med sina lite ovala blad. Måtte den bara växa på sej lite =p!
 
I andra baljan placerades en stor grön benjaminficus, en paraplyaralia och en ampellilja.
Dessa ska stå i rummet där våra fyrbenta barn mest håller till, så det är noga med att inga växter här är giftiga. Ampelliljan är dessutom bra på vintern när de inte kommer åt att äta gräs för att rensa magen.
Dessa växter vill ha halvskugga eller ljust samt lite/lätt fuktad jord.
 
Ska man sätta krukväxter tillsammans är det bra att läsa på ordentligt, googla innan du planterar. Det vore tråkigt om växterna dog när man väl fått dem på plats.
 
Fortsättning följer...
 
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

mingsgronavarld.blogg.se

trädgårdsmästare vilhelmina

RSS 2.0