syrensaft med stevia

Har många år tänkt göra en syrensaft, men det har bara aldrig blivit av.
 
I stugan blommade syrenen för fullt och vi möttes av en härlig doft när vi klev ur bilen.
Så tänkte jag, nu jäklar, nu blir det av.
Jag letade fram ett fint recept på nätet och bestämde genast att byta ut sockret mot stevian som jag drivit upp hemma i växthuset.
Nu eller aldrig.
 
Mitt recept blev:
25 blomklasar
1 liter vatten
1 citron
16 steviablad (7 färska, 9 torkade)
 
Rensa blommorna från kvisten.
Koka upp vattnet, lägg i stevian och låt koka en stund.
Lägg i blommorna och citronen, rör om och dra från plattan.
Kompotten ska nu svalna och sen in i kylen i tre dagar.
Sen ska blandningen silas och hällas på rena flaskor.
 
Jag vill inte ha så mycket syra så jag tog helt bort citronsyran då jag inte ens hade den hemma.
Stevian är en ren chansning, men det är att prova helt enkelt.
Då jag utesluter sockret helt kommer det nog inte bli saft som den brukar vara, sådär tjock, men det visar sej väl =p.
Lyfte på locket när det svalnat lite, och det luktar  rent ljuvligt =)!
 
Här är orginalreceptet jag hittade på nätet:
http://sotasaker.com/2011/06/05/syrensaft/
 
     
 
Fortsättning följer...



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

mingsgronavarld.blogg.se

trädgårdsmästare vilhelmina

RSS 2.0