sötpotatis V

Det blev för kallt i växhuset så jag gjorde en chansning att ta upp växterna, plantera i krukor
och ställa i vardagsrummet.
 
Största förvåningen var nog sötpotatisen.
 
Jag påbörjade ett försök förra året att driva upp sötpotatis att ha i växthuset:
Jag köpte en potatis i mataffären, tog av en bit på toppen och satte i vatten.
Efter några veckor kom så bladen, sen bildades rötterna.
När rötterna såg tillräckligt stora ut planterade jag "sticklingarna" i grönsaksjord.
Tyvärr sattes de i växthuset lite väl tidigt så de frös ihjäl typ första veckan.
 
I år levde de däremot hela sommaren i växthuset och nu när jag slet upp dem såg jag till min förvåning hur små morötter bildats på rötterna.
Det är ju sötpotatis! Det trodde jag aldrig med tanke på den fruktansvärt dåliga sommaren vi haft här uppe!
 
Försiktigt grävde jag upp en jordklump och satte i kruka.
Såhär flera veckor senare lever alla tre sötpotatisarna och bladrankorna har börjat växa på sej På längden.
 
Blir spännande att se om det blir större sötpotatsis än bara minisnack-morots-storlek =P!
 
 
Här kan du läsa mer om mina sötpotatisförsök:
sötpotatis
sötpotatis II
sötpotatis III
sötpotatis IV



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

mingsgronavarld.blogg.se

trädgårdsmästare vilhelmina

RSS 2.0