övervintra brassica

I höstas när frosten kom, lämnade jag allt åt sitt öde ute i bäddarna. Det var blandad kompott: växtdelar, blommor, och plantor som inte hann få tillräckligt med kärlek under sommaren.
 
Jag blev häromdagen som en vante när jag ser att det gröna som sticker fram under en jordsäck, var en Brassica-planta. Tre små krakar verkar faan ha överlevt vintern och var fullt gröna.
 
Jag bor alltså i zon 7 och hade runt -35 som kallast i vintras, men där ligger de stackarna och vill leva.
 
Jag plockar upp tuvan med plantor och tar in dem i värmen. De tappra tre ska få ny jord och självklart bli mat till hösten istället.
Har dock inte en blekaste aning om vad detta ätliga kan vara, men jag tippar på broccoli eller blomkål. Skulle kunna vara brysselkål, men det kändes inte lika troligt.
Jag minns att de blev kastade som kompost då de utvecklades så sent och aldrig skulle hinna bli något.
 
Det trodde jag aldrig.
Blir spännande att se om de överlever. Och vad det är för något =p!
 
 
fortsättning följer...



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

mingsgronavarld.blogg.se

trädgårdsmästare vilhelmina

RSS 2.0