häckkaragan

Vi fick i uppdrag att fixa till häcken vid skiffergången, som går direkt nedanför kyrkan.
Jag har haft den här häcken som exempel, när jag pratat med undgomarna om växtkunskap. Även om man inte vet vad alla växter heter, så har alla jag visat, kunnat se att det finns växter i häcken, som egentligen inte hör dit.
 
Vi har fått ihop 7-8 olika växter som på något vis är inflätade i häckkaraganen, allt från rosenbuskar, hägg, rönn, rönnspirea, till röda vinbär. En salig blandning.
 
Tidigare i sommar, tog vi bort rönn, små häggar, vinbär och björk som självspridigt sej. Det blev nog fyra lass på en hyfsad stor släpvagn som vi har till fyrhjulingen.
 
Nu fick vi Äntligen lov, att plocka bort allt det stora som inte är karagan, mest hägg i trädstorlek. Det blev nog 4-5 lass med traktorvagnen.
Helt sjukt vilka mängder. Det skulle ha varit gjort och efterhållet för länge sen, men vissa beslut tar längre tid att mogna än andra.
 
Det blev en väldig skillnad. Helt plötsligt blev det världens utsikt.
Nackdelen är väl nu, att det blev stora hål där det inte växer något, eller bara finns rotstubbar kvar.
Jag kommer sätta mej ner och skriva en liten rekommendation, på hur man bör gå vidare för att få häcken fin igen.
 
Nu ser man i alla fall, att det är en karaganhäck, om än en ganska tilltuffsad en =).
 
   



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

mingsgronavarld.blogg.se

trädgårdsmästare vilhelmina

RSS 2.0