askgravlunden

Förra året ritade jag rabattförslag till askgravlunden.
Då jag tänker att det ska vara en lugn plats ville jag ha det enkelt. Det blev prästkragar, rosa astilbe och höstvädd.
När det väl var dags för plantering, ändrade jag dock platser och bytte vädden till (vad jag tror är) salvia. Salvian fanns i vår "slask-rabatt" så jag delade en planta som tog sej över förväntan. Blommade fint samma sommar.
 
4 juli 2017
 
17 augusti 2017
 
När jag gjorde research för växterna, läste jag att prästkrage 'Majdrottning' skulle bli ca 70 cm. Perfekt tänkte jag och såg framför mej en "normal" rabatt med fina färgklickar. Mmm, om jag bara visste =p!
 
Förra veckans uppdrag var prio på rabattrensning. När vi kommer ner till askgravlunden och inspekterar ordentligt, fick jag en mindre chock faktiskt. Mina 70 cm blommor, känns som en smärre djungel och prästkragarna går över brösthöjd på mej! Ett förskolebarn skulle lätt kunna försvinna i rabatten =p! Astilben och salvian kommer knappt synas i djungeln =/.
Jag tänker dock, att när drottningarna blommat över, kan man kanske klippa ner dem lite till en mer "lagom" höjd =p.
 
Astilben fanns inte att få tag i förra året, så jag lämnade anteckningar innan jag slutade, att man borde köpa in och komplettera. Detta gjordes, men tyvärr bara två. Det såg lite ut, så nu köpte vi fyra till för att fylla ut den tomma jorden.
Den eländiga torkan (och dålig vattning från min sida) gjorde dock att astilben som inte rotat sej än, ser lite ledsen ut. Jag hoppas dock att roten lever och blir finare till nästa år.
 
Hoppas salvian snart blommar, så jag får se den slutgiltiga höjden. Det blir nog bra.
...men alltså, dessa prästkragar... käre värld =p!
 
4 juli 2018



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

mingsgronavarld.blogg.se

trädgårdsmästare vilhelmina

RSS 2.0