svarta vinbär

På baksidan församlingshemmet står ett gäng med svarta vinbärsbuskar.
 
För två år sedan när jag gjorde prakitk på kyrkan klippte vi ner buskarna lite på höjden och tog in det som spretade mest.
Förra året lät jag dem stå orörda, men i sommras lessnade jag på de enorma buskarna.
 
Men först kom ju bären. Husmor plockade det hon behövde, sen stod vi andra på kö för att få en del av skörden =).
Jag fick med mej en liten hink hem, ca 3 liter.
Första kvällen kokade jag marmelad, det var spännande då jag bara kokat sylt tidigare.
Andra kvällen blev det saft och på koket som blev över gjorde jag sylt.
Jag valde medvetet att inte koka ur bären allt för mycket då jag planerat för sylt redan från början.
När saften var färdig tillsatte jag vatten i koket, i med socker och koka till sylt. Den blev riktigt bra faktiskt. Mycket nöjd.
Saften blev något hård och måste värmas innan man blandar med vatten, men det var absolut inget fel på smaken =).
 
 
Åter till buskarna.
Jag bestämde att göra ställningar för att få upp grenarna från marken, särskilt när bären kommer och det blir väldigt tungt på grenarna.
Sen fick jag hjälp av vår fastighetsskötare att skruva ihop ställningarna på plats och slå ner dem i marken.
Ställningen är vanlig regel 45x45, borrade hål under varandra från var sin sida, sen drog vi vanlig rundstav i hålen. Jag gjorde även en vinkel på stolpen, så den går lättare att slå ner i marken.
Allt virke är obehandlat. De kommer naturligtvis inte hålla lika länge som impregnerat, men då man ska äta bären vill jag ha obehandlat virke. Annars kan jorden dra åt sej av kemikalierna och går rätt in i bären.
 
 
När ställningarna var på plats beskar jag buskarna väldigt hårt. Jag tog bort allt som såg gammalt ut, så nästa år kommer förhoppningsvis ett gäng nya skott.
 
 
 
Svartvinbär luktar väldigt gott och jag nämde till fastighetsskötaren att "nu skulle man haft en rök och lägga i lite svartvinbärsved". Han blev riktigt nyfiken och jag fick klara order att inte kasta något, han ville ha med lite skräp hem =).
 
http://dinodlarvan.nelsongarden.se/din-tradgard/snabbguide-beskara-vinbarsbuskar-och-appeltrad/



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

mingsgronavarld.blogg.se

trädgårdsmästare vilhelmina

RSS 2.0