skadeinsekter

Det tar sej i landet med kålväxter.
Känns jätteroligt då jag aldrig provat kålrabbi förr. Har även brysselkål, blomkål och majrova på friland. Vissa är självklart finare än andra, men så är det hos mej, då endast den starke överlever.
 
Dessvärre har även insekterna hittat hit. Värst är rutan som varit täckt med väv sen starten. Antagligen för att det blir varmt, blåsfritt och mer att äta av =/. Skit.
 
Kålmalen känner jag igen utan större problem, de har jag tyvärr haft förr.
Men nya för i år är den gröna håriga larven som sitter på bladen och mumsar. Skulle gissa att det är fjärill, mer specifikt än så är bortom mina kunskaper.
 
På flera plantor sticker bara mittnerven upp. Helt uppätna. På en planta plockade jag en hel näve med larver. Får väl se vad som överlever angrppet. Kastade larverna i slänten, måtte de bli mat till någon annan...
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

mingsgronavarld.blogg.se

trädgårdsmästare vilhelmina

RSS 2.0