mammas orkidéer

Mamma har länge haft stora fina orkidéer i stugan. Hon undrade om jag kunde förbarma mej över dem då de inte längre mår så bra.
Byta jord i orkidéer är inte så avancerat, så nog hade hon kunnat göra det själv, men jag tog dem och tänkte väl inte mer på saken.
 
När jag fick en lucka från mitt eget och tar upp första blomman ur krukan, så förstår jag varför dom inte längre mår så bra.
Mamma håller på vattna ihjäl dem. Visst att krukan var liten och rötterna ovanför kanten, men det var så mycket vatten att innerkrukan börjat bli alldelens grön av alger. Jag skulle också vilja dö om jag vore orkidée och bodde i en sån kruka =/.
 
Jag klippte bort alla ruttna rötter och satte dem i nya stora krukor.
Det gick en hel 4 liters påse med ”jord” till två krukor, helt vansinne. När jag tittar över mina egna orkidéer brukar jag fylla på med några nävar, sällan mer.
 
Hoppas dom tar sej och mår lite bättre framöver.
Stackare.
 
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

mingsgronavarld.blogg.se

trädgårdsmästare vilhelmina

RSS 2.0