jordsåll

Jag älskar verkligen min komposthörna och försöker göra mitt bästa för att hålla den levande.
Däremot har jag kanske inte alltid tålamod att vänta tills alla stora delar multnat helt och vill gärna använda jorden så fort som möjligt.
Därför började jag kolla efter en jordsåll, en liten lagom som silar jorden från "skräpet".
 
Efter lite sökande på nätet hittade jag tillslut en perfekt såll.
Min beställdes från e-bay, ca 550kr med frakt. Perfekt.
 
http://www.clarketools.net/clarke-crs400-rotary-soil-sieve---3400940-2750-p.asp
 
Man fyller byttan med jord och snurrar runt. Bra träning för armarna. Såg någon som gjort en ställning med en borrmaskin som gjorde jobbet lite snabbare.
Sen får man den rena fina jorden direkt i skottkärran, färdig att användas.
 
Nackdelen är alla maskarna som hamnar i kläm. De är ju dem som håller komposten levande och dom måste man ju var extra rädd om.
Som bot på detta försöker jag skumma igenom jorden och ber min hjälpreda att hålla utkik efter maskar som läggs tillbaka i komposten.
 
Jag har nu fyra byttor i komposthörnan: två osorterade komposter, en bytta för sållskräp och en bytta med fin sållad jord.
Det är en fröjd att enkelt kunna fylla krukor med ren fin jord från egen kompost =).
 
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

mingsgronavarld.blogg.se

trädgårdsmästare vilhelmina

RSS 2.0