ohyra

Härom kvällen gick jag ut för att stänga dörren till växthuset. När jag liks var ute gick jag en sväng runt plättarna för att kolla läget.
 
Tror du inte det kryllade med smålarver på min nya svarta vinbärsbuske?! Kryllade!!
Dessutom hade dom krupit över till krusbärsbusken =(! Skiiit!!
Har ju två kursbär, den andra står två-tre meter bort, den var inte angripen.
Min fina ’Ben Gairn’ =(!
 
Googlade lite och fick fram att det är vinbärsbladstekel. Jag minns att vi pratade om dem på utbildningen. Dom kaläter bladen på svarta vinbär och tar även krusbär om det tryter.
 
Jag tvekade inte särskilt länge, rädda det som räddas kan. Jag gick till garaget och hämtade ogräsbrännaren.
Levande ved och gröna blad brinner dåligt, och så länge man inte håller handen direkt i lågan bränner man sällan fingrarna.
Jag gasade på ordentligt och det gnistrade ganska bra på de stackars små pinnarna. Jag drog även ett varv över jorden om några kräk trillat ner och tänker göra nya försök att äta bladen.
 
Efter några varv med brännaren såg busken fortfarande fin ut, inga större skador förutom att bladen blev lite brända längst ut på kanterna. Det hängde små döda larver runt bladen, men allt verkar vara borta.
Nu regnar det hemskt, men när solen tittar fram igen ska jag göra en ny granskning och ev bränna igen.
 
Mission completed =D!
 
Vinbärsbladstekel som kalasar på bladen.
 
Efter en vända med ogräsbrännaren.



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

mingsgronavarld.blogg.se

trädgårdsmästare vilhelmina

RSS 2.0