eftermogna lingon

Inspirerad av en vän köpte jag mej en bärplockare. Jäklar den tog gott i lingonbacken bredvid huset =)!
 
Väl inne såg jag att jag kanske var lite ivrig då många lingon bara var karten. Skit. Jag frågade samma vän, en van bärplockare, om lingon går att eftermogna. Ingen aning. Hepp. Jag provar =)!
 
Vid rensingen delade jag mogna bär från karten. Ner med ett äpple bland de mogna bären och till råkarten, flera var rent vita, la jag tre äpplen och en tomat. Jäkar ska dom inte få =p!
 Några dagar senare var karten inte längre vit! Wohoo! Det var ju som att uppfinna hjulet =p!
 
Mamma kom föbi mitt i exprimentet och påstod att lingon mognar inne i värmen. Hmm. Skit.
Jag fortsatte någon dag till så karten fått bättre färg, sen la jag allt i samma tillbringare för att sedan koka sylt.
 
Lingonen har nu stått väldigt länge inomhus. Jag kan markant se skillnad på de mogna bären och karten. Karten har inte eftermognat mer sen exprimentet avslutades, så jag tror den kära modern pratade i nattmössan =p.
 
Jag kan iaf avsluta exprimentet med resultatet, att jag kunde eftermogna lingon med äpplen och tomat.
För mej ville inte lingonen eftermogna ”i rumstemperatur”.
 
1-0 till mej =p!
 
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

mingsgronavarld.blogg.se

trädgårdsmästare vilhelmina

RSS 2.0