blåbärsbuske

För några år sedan köpte jag två blåbärsbuskar. Dom lever än men är fortfarande små. Jag tror dom får för lite sol.
 
Tidigare i sommar köpte jag ännu en buske. Jag tänker, att även om de andra två är självpollinerande, så borde väl ännu en sort inte göra någon skada. Även om buskarna är små borde dom ju blomma. Men dom har aldrig gjort det heller.

Denna tredje buske ska planteras på ett nytt ställe. Mera sol men aningen mer blåsigt. Lösningen/tanken är att göra små väggar och plantera klätterväxter mot väggarna.
Skulle den här plantan överleva så flyttar jag dom andra två nästa år.
 
Så. Jag hade en sol-pallkrage över. Här får dom bo. Blev att gräva bort gräslökstuvan och All jord.
Nederst i botten la jag kartong för att minska ogräs, på med ihopkrattade kottar och tallbarr från gården. Sen en påse rhododendronjord och en hink med sågspån.
 
Sågspånet hämtades hos kusinernas pappa som har eget såghus. Gran och tall från deras marker, 90% gran och 10% tall. Perfekt, tack å tack!
 
Fick hjälp av liten att röra om jord och sågspån, sen ner med busken. Bara hoppas det inte blir För surt för den =). Naa, den borde trivas. Bara inte nu blåsten tar den. Ska se om jag hinner ordna med väggarna innan vintern.
 
Hmm. Finns det klätterväxter som trivs i surjord =/. Skit.

Jaja. Busken är planterad. Håll tummarna att den klarar sej!!
 
   



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

mingsgronavarld.blogg.se

trädgårdsmästare vilhelmina

RSS 2.0