stevia

Det värmer i hjärtat när liten står framför lilla växthuset och smakar på delikatesserna. Basilika och gräslök må väl vara, men stevian står högst i kurs. Och det förstår jag.
Jag tycker de riktigt små "musöronen" är godare än de fullstora bladen.
 
Förra året var första gången jag provade odla stevia. Det tog ett tag innan något kom upp, men sen tog de aldrig slut. Gud va det växte.
Läste på nätet att man kan ta sticklingar, så det provade jag också. Plocka lös ett skott, sätt i vatten tills den får rötter och plantera. Enkelt och lyckat.
 
Jag hade dessutom så tur, att båda plantorna jag sparat till mej själv, överlevde vintern och nu växer som tokar igen.
Steviaextrakt är snordyrt att köpa i affären, så därför känns det extra roligt att det gick så bra i min odling. I år ska jag prova koka eget extrakt. De blir spännande.
 
 
 
 Läs mer om min stevia här:
stevia
syrensaft med stevia
syrensaft med stevia II



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

mingsgronavarld.blogg.se

trädgårdsmästare vilhelmina

RSS 2.0